pátek 13. července 2012

The Amazing Spider-Man - recenze

Když se v kinech objevil nový Spider-man, bylo mi jasné, že ho musím vidět. Ačkoli mám spíše slabost pro "béčkové" a méně známé hrdiny, Spider-man je moje srdcovka už od dob, kdy jsem jako malá sledovala kreslený seriál na Fox Kids.
Narozdíl od většiny fandů jsem byla nový rebootem nadšená ještě před tím, než jsem šla do kina. Ačkoli je původní trilogie od Sama Raimiho poměrně kvalitní (i když třetí díl to totálně zazdil), já z něj byla spíše zklamaná. Hlavně proto, že Tobey Maguire, původní představitel Spider-Mana, vůbec neodpovídal mým představám o tom, jak by měl vypadat Peter Parker. Ať už vzhledově, nebo způsobem, jakým ho hrál - jako naprostého pitomce a ufňukánka, který si pořád jenom stěžuje, jak to má těžký, že je Spider-man a že ho Mary Jane nechce a nebo že ho chce a nemůžou spolu být... No hrůza. A MJ byla děsně uječená.

Nová verze od Marca Webba se pokusila od starého Spider-mana co nejvíce odprostit a šlo jí to k duhu. Samozřejmě se musel odvyprávět ten klasický superhrdinský origin a ta nesmírně otravná story s umrtím strýčka Bena, kterou jsme viděli už milionkrát. (pokud čtete komiksy, víte o čem mluvím...) Přesto bylo všechno podáno svěže a zajímavě a i když jste tušili, kterým směrem se film zhruba bude ubírat, výsledné zpracování se od očekávání často lišilo. Strýček Ben překvapivě otravný nebyl ( i když slzu jsem neuronila) a poselství, které svému synovci předal, působilo logicky a sedělo. Vůbec celý film tak nějak seděl - přiliš se na nás nevalilo zbytečné mudrování o zodpovědnosti, dospívání a kdesi cosi, byla to spíš veselá jízda nabitá skvělými hláškami, která hezky šlapala a ani jednou nezaškobrtla. Někteří by sice mohli novému Spider-manovi vyčítat, že nejde do hloubky, ale mě se styl, jakým se film ubíral, zamlouval.
Nejvíc bodů ode mě získává hlavní představitel Andrew Garfield, kterému se povedlo ztvárnit Spider-mana i Petera Parkera tak, jak jsem si představovala. Vtipný, tak trochu nerd, nesmělý, ale s jakousi vnitřní silou a odvahou. A nebyl ani trochu otravný.V některých scénách byl pak vyloženě roztomilý a člověku se chtělo ho obejmout.
Emma Stone, moje oblíbená herečka, pak ztvárnila Peterovu pravou lásku číslo 2, Gwen Stacyovou. Ta se mihla i ve třetí filmu, ale v komiksovém univerzu to byla ona a ne Mary Jane, kdo byl první láskou Petera Parkera.V komiksech jsem tuto postavu nijak zvlášť nemusela, protože Mary Jane byla vždycky víc zajímavá, ale Emma Stone Kirsten Durst válcuje. Samotná Emma to komentovala těmito slovy:
"Mary Jane miluje Spider-mana, kdežto Gwen miluje Petera Parkera." To bylo ve filmu moc hezky znázorněné a člověk jim nedokázal nedržet palce. Gwen navíc v celém filmu nepotřebovala být zachráněna (naopak praštila Lizarda trofejí), čímž si mě získala. Žádná uječená dívka v nesnázích, co se nedokáže rozhodnout, nýbrž fajn holka, co se umí ohánět, má pro strach uděláno a moc jí záleží na Peterovi.

Líbilo se mi, že se film věnoval storylince s Peterovými rodiči, které předchozí filmy vůbec neřešili. Na druhou stranu mi trochu chyběl Daily Bugle a cholerický šéfredaktor J.J.Jameson a jeho hlášky. Snad v příštím filmu.
Film byl věrnější původnímu komiksu co se týče způsobu, jakým Spider-man tvoří sítě, což se mi zamlouvalo. To lezení ze zápěstí v jedničce bylo dost... nechutné.

Někteří fandové kritizují film pro nemastného záporáka a závěrečnou bitku. Je pravda, že ve srovnání s takovým Lokim či Jokerem nebyl Lizard nic moc, ale mě přišel ve filmu adekvátní. Způsob vzniku rozhodně působil dobře, jen po tom ty klasické megalomanské keci se k Lizardovi nehodili. Lizard ale do filmu seděl rozhodně lépe než divný Green Goblin do jedničky. Jedinou výtku mám snad jen ke vzhledu - podle mého názoru mu měli udělat větší nos, aby působil víc jako ještěrka. Lizard pro mě byl vždycky víc "dravčí" než jak ho prezentovali.
 Co se týče akčních scén, jsou zpracovány velmi dobře. Spider-man se spoléhá hlavně na svoji mrštnost a obratnost a pak na svoje pavučinky a jeho pohyby mi velmi často připoměly opravdové pavouky. Sice tam bylo pár divných sekvencí, které byly očividně určeny speciálně pro 3D, ale není jich moc a nijak neruší.
Ještě bych pak zmínila onu etudu s jeřábníky, která mi trochu připoměla, jak se v Avatarovi najednou celá příroda obrátila proti "zlým" lidem. Ach ano, americký patos. Na druhou stranu, je to přesně ten patos, který superhrdinské filmy potřebují a které, ač si to nechcete přiznat, vás trochu dojmou. Takže i když jsem zpočátku nadzvedala obočí, když Spidey letěl od jednoho jeřábu ke druhému, nemohla jsem necít kapku po hnutí.

Dle mého názoru je Amazing Spider-man lepší film, než Spider-man původní. Je to vtipné, je to zábavné a za shlédnutí to rozhodně stojí. Sice to není tak kulervoucí jako Batman, nebo naprosto úžasné jako Avengers, ale pořád je to kvalitně zpracována komiksovka.
Tak už se těším na další díl!