neděle 16. června 2013

Star trek: Do temnoty - recenze

Přiznám se vám, že nejsem trekkie. Ale jelikož můj táta je a nadšeně seriál a filmy hltá, něco jsem během času nasála a víceméně se ve star trekovském vesmíru orientuju a viděla jsem aspoň dva díly z každé série.
Ale nový Star Trek film se mi moc líbil a na druhý díl jsme chtěla rozhodně jít, zvlášť když jsem zjistila, že úhlavního záporáka hraje Benedict Cumberbatch.

Takže, jak moc dobrou práci J.J.Abrams odvedl?
Pozn.: Recenze obsahuje mírné spoilery, ale jelikož je to inspirované předchozími ST filmy, zas tak velké spoilery to nejsou.
Zaprvé, vůbec nechápu, proč se to jmenuje Do temnoty. Nepřišlo mi to o moc temnější než první díl, spíš naopak. Chyběl mi tam ten okamžik, kdy by vám přeběhl mráz po zádech a vy byste si v duchu řekli: "shit just got serious."
Popravdě řečeno, ST: Do temnoty je spíš komedie. Nebo tedy já se strašně často smála a to i u scén, kdy rozhodně nebyl úmysl tvůrců, abych tak činila. :D (prostě jako u Hobita...)
Takže výsledný pocit se hodně liší od trailerů, podle kterých jsem čekala, že umře polovina posádky a všechno půjde do kelu.

Benedict Cumberbatch je samozřejmě boží záporák, mnohem lepší, než nevýrazný týpek z prvního dílu. Nepolíbená filmem Khanův hněv jsem mu dokonce skočila na vějičku a věřila, že by přece jen záporák být nemusel a žrala jsem mu jeho kecy i s navijákem. Postupem času přišlo vystřízlivění.
Je třeba říct, že má úžasně hluboký hlas a charisma z něj přímo odkapává, takže protivníkem je více než slušným.
Jasně, dát záporáka do skleněného vězení je děsně chytrý
Trochu mě zklamalo použití postav. Především Čechov měl zoufale málo prostoru, což mi bylo nesmírně líto. Také McCoy by si zasloužil víc scén, jeho suché hlášky byli dokonale boží.
K mému překvapení měl nejvíc prostoru kromě trojky Kirk-Spock-Uhura Scotty, který ovšem válel a zasloužil si to, takže vůči tomu nemám námitky.
Romantická linka jako obvykle nefungovala, a romanci jsem Uhuře a Spockovi prostě nevěřila. To už měli mezi sebou víc chemie Kirk a Spock, kteří vypadali, že se na sebe každou chvíli vrhnou a budou provádět nevhodné věci, hlavně ke konci. Ono vůbec působí zvláštně, že když řeší Spock svůj vztah s Uhurou, je ledově a klasicky Spockovsky chladný, zato když řeší stejné věci s Kirkem, je emocionální až běda.
Ale to je ve Star treku tak nějak častá věc a vůbec ne překvapivá, že ano.
Nová postava Carol celkem ušla, ačkoliv mi občas nebyla příliš sympatická, přišla mi jako taková privilegovaná holčička. :D A hlavně scéna se spodním prádlem byl totální fanservis, což mě vůbec nepotěšilo. (Jsem zastánce buď žádného fanservisu, nebo fanservisu pro oboje pohlaví, což by byl třeba takový Benedict bez trička, nebo tak) Ale je fakt, že později ve filmu jsem jí vzala na milost a přišla už mi ok.
A nyní se všichni tvařme zarputile...

Zápletka byla... nu, celkem se mi líbila. Přišlo mi to víc konsistentní a hlavně logičtější než v prvním díle, hlavně proto, že se necestovalo v čase a nevypadalo to, že fyzika dostává na frak miliónem způsobů. Bohužel ale oproti prvnímu dílu jsem postrádala to nadšené očekávání a ten pocit nadšení, který jsem právě u jedničky cítila.
Co jsem příliš neocenila byl fakt, že film měl na můj vkus až příliš star wars feeling. Některé scény vypadali téměř okopírované ze SW, hlavně když utíkali s plochou kulatou lodí před jinou nepřátelskou lodí a když se skákalo a bojovalo v automobilovém provozu ve vzduchu. Na druhou stranu to znamená, že když už nic jiného, Abramsovi Star Wars budou luxusní. (pokud nás tedy nevytrollí a nebude naopak od SW strkat ST prvky)
Přijde mi také, že jakožto netrekkie mi plno věcí uniklo, nebo jsem alespoň film nepochopila zdaleka tak dobře, jak bych mohla. První díl jsem chápala bez problému, ale tady jsem se možná trochu ztrácela.

Také se mi zdálo, že film měl stoupavou tendenci. Začátek mi přišel překombinovaný a přehnaný, hlavně úvodní scéna se sopkou a červenou planetou, ale konec byl udělaný velmi dobře a výrazně ubylo neúmyslně vtipných scén. Dalo by se říct, že konec byl téměř epic, některé scény byli opravdu výborné. (a strašně mě potěšila Uhura, když to *spoiler* napálila do Khana. Opakovaně. *konec spoileru*)

Celkově ale lze říct, že ST: Do temnoty je dobrý film a hlavně vtipný. Podle trailerů jsem čekala něco jiného, než jsem dostala a rozhodně to nebylo na škodu. Také ona scéna u jádra (až uvidíte, tak pochopíte) mi přišla velmi dobře udělaná, i když jsem nebrečela. (protože jsem narazila na nějaké spoilery a věděla jsem, co se stane) A musí se nechat, že Abrams nás dokonale vytrollil, protože pár věcí totálně převrátil na hlavu, což mě potěšilo a přišlo mi to super udělané. Když už nic jiného, tak překvapovat umí.
Začíná být nějak horko... Metaforicky i nemetaforicky.

Stojí tedy Star Trek: Do temnoty za to? Ano. Pokud si chcete užít fajn dopoledne, rozhodně na něj zajděte. Ale nemějte přehnaná očekávání, jinak budete zklamaní. :)

1 komentář:

  1. Moc se mi líbi věta " má úžaný hlas a charizma z něj odkapává" přesně tak bych Benedicta charakterizovala :)
    do kina jsem šla jen kvůli němu, a při scéně kdy mluví , ale není vidět jsem dostala hrozný záchvat smíchu.
    Jinak film byl fajn, sice nic co by se mi vrylo do mozku, ale fakn :)

    PS: Benedict bez trička ve filmu původně měl být. Dokonce ve sprše. Ale nakonec tu scénu vystřihli a dá se najít na youtube :)

    OdpovědětVymazat